Как се прави Маркетинг в Нишов Пазар?

Бизнесите, които използват обща маркетингова стратегия, възприемат всеки като техен потенциален клиент. Таргетирайки широките и обширни пазари, тези бизнеси целят да достигнат възможно най-много купувачи и да им предоставят някаква стойност.

За повечето брандове обаче, нишовият маркетинг става все по-важен. При маркетинга в нишов пазар, фирмите избират да фокусират вниманието си върху нуждите на малък сегмент от купувачите.

Според списанието Харвард Бизнес Ревю „повечето големи пазари еволюират от нишови пазари, защото този вид маркетинг ни научава на много важни уроци за потребителите – като това да ги третираме като индивиди със уникални нужди.“
Trolley in grocery store

Мнозина големи и успешни компании придобиха своята репутация и начало от нишов пазар, който с времето се разрасна и еволюира, докато не привлече вниманието на големите пазари и широките групи купувачи. 

Един пример е известната верига Whole Foods в САЩ, която започна като малка верига за органична храна, таргетираща хората търсещи здравословни продукти. Сега те имат над 500 магазини и са разширили гамата на продуктите, които предлагат стотици пъти. С други думи, Whole Foods Market постигнаха цялостно разрастване на компанията, започвайки от една конкретна аудитория потребители.

Таргетирането на нишова индустрия е възможност за фирмата ви да достигне нови стратегии за растеж и успех. Същевременно, тези индустрии ви дават възможност да ангажирате вашите купувачи и да засилите влиянието на вашия бранд (търговска марка).

Има няколко важни фактора при този вид маркетинг, които ще разгледаме в тази статия.

1. Проучване и данни

Когато работите в определена пазарна ниша е нужно да провеждате много изследвания и анализи. Нужни са правилните инструменти и ресурси, за да надминете конкуренцията. Днес данните са масово достъпни и това отваря нови врати и създава нови инструменти за извършване на пазарен анализ. 

Разбира се, това ви помага да съберете нужната информация за вашите купувачи в конкретната ниша, за да можете да създадете най-стойностния възможен продукт или услуга.

Освен инструментите за пазарен анализ, можете да правите и собствени изследвания на пазара. Един начин е чрез анкети или допитвания до вашите последователи като предложите награди за участниците. Полезно е и да имате човек, който е експерт във вашата пазарна ниша и познава културата и характеристиките на купувачите в нея. 

Например, ако започвате производствен бизнес за хранителни добавки, то вие трябва да се свържете с бизнеси, инфлуенсъри и организации в здравословната индустрия. Те най-добре знаят от какво има нужда пазара и ще могат да ви дадат безценни съвети.

Project analysis

2. Конкуренцията

Присъствието на здравословна конкуренция помага за подобряването на вашите продукти и услуги, но малките бизнеси често срещат голям натиск от всякакви конкуренти. Затова е добре да се оглеждате за пропуски в предлагането от останалите играчи на пазара. Когато конкурентните фирми не задоволяват нуждите на определената ниша, тогава вашата фирма може да процъфти като иновира даден пазар. 

Вижте дали имате възможността да се прицелите в специфичен продукт или услуга, които още не са били запълнени от конкурентите. Разбира се, бъдете внимателни. Ако е твърде специфичен даденият продукт, може да не се намери полза от него. Тук е важно да се върнете към съвет №1 от тази статия и да преразгледате анализите си. Какво ви дава увереността, че този нов продукт или услуга ще бъдат успешни? Може би задоволяват конкретна нужда в пазарната ниша и носят огромна полза за вашите клиенти? Замислете се също и какви са причините, поради които вашите конкуренти не са реализирали точно тази идея. 

3. Намерете своя фокус

Когато сте направили пазарен анализ, вашата фирма може да разбере напълно какво и носи пари. Дали чрез анкети, интервюта или анализиране на тенденции, вие можете да намерите спецификата на всеки бизнес. 

Например, ако навлизате в бизнеса на даване на квартири под наем, най-добре би било да се фокусирате върху определена клиентела, вместо всички хора в града. Ако живеете в град пълен със студенти, можете да таргетирате семействата идващи на гости през семестъра. Или ако в града ви има големи фирми, вероятно мнозина пътуващи бизнесмени ще търсят места със силен WiFi, транспортна комуникативност и добра гледка. Правилният пазарен анализ на клиентите и на конкуренцията, ще ви помогне да изработите нужната стратегия, с която ще доминирате вашата ниша.  

Business vision and teamwork

4. Автентичност и видимост

Опциите за изграждане на видимост през интернет стават все повече. Днес купувачите се съмняват в автентичността и качеството на търговските марки повече от всякога. Фирмите имат възможността да използват канали като социалните медии, за да таргетират потенциалните си клиенти.

Но създаването на качествено съдържание за един малък сегмент от индустрията може да ви свърже на по-дълбоко ниво с потенциалните ви клиенти. Така се създават лоялни фенове и това може и да направи фирмата ви по-стойностна и по-известна. Този процес изисква автентичност и щедрост към вашата основа от последователи.

Нужна е правилната стратегия, за да се свържете с желаната ви аудитория. Идеята е да минете през правилните канали на информация, в зависимост от навиците и предпочитанията на избраната от вас група клиенти, за да се рекламирате директно на тях, а не на всички.

Един от методите за това е оптимизиране на търсачките (SEO) – намерете ключовите думи свързани с вашата ниша и ги използвайте във вашия сайт.

Друг начин е да откриете най-ползваната от потенциалните ви клиенти социална мрежа. Развийте присъствието си там цялостно, преди да отделите внимание на другите. Например, ако продавате органайзер и личен дневник с анимирани картинки, може би ще извлечете най-голяма полза от рекламата в Instagram, тъй като там аудиторията е по-млада. А защо не дори и TikTok? Със сигурност обаче анимираните картинки няма да са популярно съдържание в Facebook, където аудиторията е по-възрастна и консервативна.

5. Лидерство и експертиза

Възприемането на вашия бранд не зависи само от неговата стойност и известност, но и от експертизата, която е вплетена в него. Фирмата ви има възможността да стане лидер в нишовата ви сфера на дейност, ако предлага експертно знание, проучвания и експертно мнение. 

Ако се фокусирате върху позиционирането ви като експерти в дадената област, клиентите могат да изберат вас, вместо друга компания, дори да е по-голяма и по-известна. Те ще разчитат на вашата експертиза и това ще ви донесе нужното доверие, за да изградите успешен бранд.

Yellow marker on expert word

Например, замислете се за любимите си марки и продукти и си отговорете на следните въпроси:

Използването на големия ни личен опит като потребители на стоки и услуги, може да помогне за изграждането на експертно знание в съответния нишов пазар. 

За всичко си има публика

Изучаването на клиентелата ще разкрие техните интереси, виждания, хобита, желания и нужди. Създаването на връзка с тях и ефективната комуникация са основните елементи на разбирането на техните нужди. Разберете в каква среда живеят, какъв е икономическият им статут и за какво най-често харчат или за какво най-често пестят парите си. Този базов и най-елементарен анализ е в основата на най-успешните маркетинг стратегии.

Примери за нишови пазари

Ето няколко примера за нишов пазар, който може да се разрасне и да създаде много по-голям такъв.

  • Йога за очакващи деца майки или за хора в рехабилитация.
  • Кетъринг за студентски партита или за офиси.
  • Цветарница за сватбени церемонии или за погребения.

Ползите от нишовите пазари са много и има добри възможности за развитие и успех на нови фирми. Да намерите вашето златно местенце обаче, може да отнеме доста проучване, планиране и стратегия.

Нуждаете ли се от помощ с Заявете безплатна консултация с нашия екип!

    Author avatar
    Вектори Дизайн
    Администратор в Vectory Company
    Нашият сайт използва "Бисквитки (Cookies)"
    Call Now Button