Skip links

Наложен платеж – Всичко което трябва да знаем

В днешно време на клиента, който поръчва от онлайн магазин, се предоставят различни опции, по които той да извърши своето плащане. Даването на възможност за персонален избор, действа в полза на бизнеса и увеличава възможните покупко-продажби.

Спрямо направени статистики, на територията на България, най-чест и популярен избор е “Наложен платеж при доставка”.

От Българската Асоциация за Електронна Търговия, споделят, че над 60% от поръчките, направени в интернет са с опция наложен платеж. 

Какво е наложен платеж

Това е метод, при който плащането се извършва по време на доставката и се определя като най-удобен за клиента. Това е така, защото за него рискът е минимален – той заплаща стоката след получаването й. 

Много магазини предлагат опция “Тест и преглед” и “Замяна”. По този начин, купувачът може да разгледа и изпробва стоката преди да извърши плащането, а в случай, че не му пасне или не е това, което е очаквал – може да я откаже или замени.

В такъв случай е длъжен да заплати спедиторската услуга на фирмата посредник.

Много хора избират този метод, в следствие на недоверие към различни начини да заплатят покупките си, които са неясни за тях или не са ги практикували, или искат да се застраховат срещу измами или получаване на продукти, различни от посочените в сайта като качество и състояние.

Предлагането на наложен платеж при доставка, увеличава спокойствието и вярата на потребителите в онлайн магазина. Това от своя страна увеличава продажбите и приходите.

Разбери колко
струва изработката
на твоя сайт

Предимства и недостатъци

Както във всяко нещо, независимо естеството му и целта на съществуване, така и при използването на наложен платеж, можем да разграничим предимства и недостатъци. 

Сред основните предимства са:

  • При този метод не се изисква притежаване на банкова сметка или карта;
  • Когато стоката ни бъде доставена, можем да изберем дали искаме да я платим в брой или чрез дебитна/кредитна карта. Вторият начин се извършва бързо и лесно чрез Пос терминал;
  • Рискът за купувача е минимален;
  • Можем да проверим състоянието на стоката преди да завършим сделката;
  • Предимствата за притежателя на бизнеса, се изразяват предимно в засилване на предпочитанията и доверието към него и в следствие на това –  генериране на повече продажби.

Недостатъци:

  • От гледна точка на притежателите на онлайн бизнес, се състои риск от неплатежоспособни клиенти или некоректни такива, които искат да получат стоката, без да заплатят стойността й. В този случай е добре да бъде въведен допълнителен метод за сигурност, чрез предоставяне от страна на купувача данни за дебитна/кредитна карта или изпращане на депозитна сума;
  • Друг недостатък, вреден за бизнеса, са непотърсените пратки. Често клиенти, които избират доставка до офис на куриер, поради различни причини не успяват или отказват да вземат своята пратка и да извършат плащането. Резултатът в такъв случай е, че при изтичане на срока, определен от доставчика, пратката бива пренасочена обратно към търговеца, като разноските са за наша сметка. Понякога подобен тип такса може да достигне до 10 лева или повече в зависимост от размера на пратката и адреса, от който бива изпратена. Статистика на Българската Асоциация за Електронна Търговия сочи, че 13.5 на сто от поръчките са непотърсени или с грешен адрес, а това неминуемо генерира допълнителни ненужни разходи, поради принципа на наложения платеж.
  • От гледна точка на потребителя, наложеният платеж често се таксува допълнително. От друга страна, в случай, че не сме конкретизирали как ще предоставим сумата, дали кеш или плащане по карта, може в момента на доставката да няма наличен пос терминал и да ни се налага да търсим сумата в брой.

Как може да ни помогне да подобрим продажбите?

Предлагането на разнообразни методи за плащане от страна на онлайн магазинът, може да повлияе положително на продажбите му. Сред основните причини, е че различните хора разчитат на различен начин, по който им е удобно да пазаруват, и следят конкретното му наличие. 

Те рядко са склонни да експериментират. Това е и причина наложения платеж да е най-популярният метод за извършване на плащане. 

Искаш да продаваш
повече без да даваш
повече пари за реклама?

Потребителите на онлайн магазини, платформи и социални мрежи, особено такива, които често пазаруват по този дистанционен начин, са наясно, че не винаги нещата в действителност са такива, каквито изглеждат на картинка. 

В следствие на маркетинговите трикове и визуална разлика между поръчаното и полученото, те имат съображения за сигурност и предпочитат методи, които крият най-малко рискове. 

Предоставянето на “наложен платеж при доставка” като избор, ще спечели като клиенти тази недоверчива част от обществото, която се е сблъсквала с недостатъците на онлайн пазаруване от неясни или нови източници.

Само по себе си, осигуряването на възможност за наложен платеж обаче не е достатъчно!

За да улесни своите потребители, магазинът трябва да предостави на своя клиенти следните неща, в съвкупност между които, те да се превърнат в редовни клиенти:

  • Опция за избор на спедиторска фирма, която да достави продукта/ктите. Много клиенти имат своите предпочитания относно куриерски фирми, и предоставяне на възможност да изберат конкретна такава, е в плюс на магазина;
  • Използване на спедиторски услуги от фирми, които са с доказан професионализъм и са популярни, което от своя страна отново изгражда доверие между продавача и купувача – такива са Спиди и Еконт за територията на България;
  • Спиди и Еконт предлагат опции за доставки както до офиса, така и до адрес. По този начин клиентът ще бъде улеснен максимално да получи заявената от него стока в условия, които го удовлетворяват максимално. Той може да избере и конкретен час, в който доставката да бъде извършена;
  • Бърза реакция – Времето от поръчване до доставяне трябва да бъде оптимално;
  • Предлагане на възможност за “Тест и преглед” – По този начин, ако онлайн магазинът ни предлага стоки, които изискват различни размери или индивидуални физически характеристики, потребителят може да се възползва от тази опция;
  • Предлагане на опция за “Замяна” – Това със сигурност ще повиши интереса и доверието от страна на клиента;
  • Предлагане на стоки с високо качество – За да се предотврати “Отказ от получаване”, когато клиентът получи и разгледа стоката си чрез наложен платеж, онлайн магазинът трябва да предоставя качествени стоки, както са описани;
  • Благодарение на кооперирането със спедиторски фирми, които държат високо ниво и предлагат разнообразие от предимства, онлайн магазинът може да получава заявки за покупки от територията на цялата страна, а дори и международно.

Ела да поговорим за
твоя проект

[opinioner id="11667"]

Автор:

Мишел Радославова

Head Copywriter

Explore
Drag